Asal Permintaan Hajar Aswad, Watu Hitam Di Ka’Bah

Asal Usul Hajar Aswad, Batu Hitam Di Ka’bah


 merupakan sebuah watu lingkar yg berwarna hitam dan berlubang Asal Usul Hajar Aswad, Batu Hitam Di Ka’bah
Hajar Aswad

Hajar Aswad merupakan sebuah watu lingkar yg berwarna hitam dan berlubang, terletak di sudut timur Ka'bah atau sebelah kiri Multazam. Hajar Aswad ini mempunyai tinggi sekitar 150 sentimeter di atas tanah. Bagian luar Hajar Aswad diikat dengan pita perak yg mengkilap.

Selain itu Hajar Aswad juga mempunyai lingkaran sekitar 30 sentimeter dan garis tengah 10 sentimeter yg lebih besar daripada lingkaran muka seseorang. Bagi Anda yg ingin mencium Hajar Aswad maka Anda Musti memasukkan mukanya ke dalam lubang itu.

Pada mulanya Hajar Aswad tidak berwarna hitam, melainkan berwarna putih bagaikan susu dan berkilat memancarkan sinar yg cemerlang. Abdullah bin Amr bin As r.a (7 SH-65 H) menandakan bahawa perubahan warna Hajar Aswad daripada putih menjadi hitam dikarenakan sentuhan orang-orang musyrik.

Menurut banyak riwayat, antara lain daripada Abdullah bin Umar bin Khattab, Hajar Aswad berasal dari syurga. Riwayat oleh Sa’id bin Jubair r.a daripada Ibnu Abbas daripada Ubay bin Ka’b r.a, menandakan bahawa Hajar Aswad dibawa turun oleh malaikat dari langit ke dunia. 

Dalam penelitian lainnya, diungkapkan bahwa watu Hajar Aswad merupakan watu tertua di dunia dan juga dapat mengambang di air. Di sebuah musium di negara Inggris, ada tiga buah cuilan watu tersebut (dari Ka’bah) dan pihak musium juga menyampaikan bahwa bongkahan batu-batu tersebut bukan berasal dari sistem tata surya kita.

Bagi Anda yg ingin mencium Hajar Aswad, maka jangan ragu untuk menunaikan ibadah umroh segera bersama dengan Cheria Wisata. Jangan ragu untuk menghubungi Cheria Wisata yg siap sedia menawarkan informasi terkini mengenai Paket Umroh Reguler 9 Hari 2016 untuk Anda bersama keluarga.

Salam +Cheria Halal Wisata Tour Travel, Jika berminat hubungi segera cs saya.

0 Response to "Asal Permintaan Hajar Aswad, Watu Hitam Di Ka’Bah"

Post a Comment