Sedot Cairan Tulang Punggung Lumbar Puncture


Kekanda Abu Ubaid Al Helmi adalah sobat saya yang begitu prihatin terhadap permasalahan kesihatan sahabat2nya. Beliau merujuk saya ihwal mekanisme lumbar puncture yg mahu dilakukan oleh doktor terhadap sobat beliau. Apakah selamat? Adakah bahaya? Kenapa masyarakat melarang dilakukan mekanisme tersebut? Saya telah menjawab dan saya fikir bagus jawapannya dikongsi bagi pengetahuan orang ramai.
Prosedur lumbar puncture yaitu selamat dan boleh dilakukan.
Sebenarnya masyarakat kita takut kerana kononnya apabila dilakukan mekanisme ini maka akan ada kesan ancaman pada pesakit termasuk kehilangan nyawa.
Hakikatnya ia hanyalah mekanisme biasa mengambil cecair dari tubuh (seperti pengambilan darah) cumanya ia dilakukan utk mengambil air tulang belakang atau cerebrospinal fluid (CSF). Prosedur ini juga akan dilakukan dgn sangat teliti dan di bawah kaedah aseptik (basmi kuman) bagi memastikan ia selamat dan tiada risiko jangkitan iatrogenik (jangkitan yg disebabkan oleh prosedur).
Doktor hanya akan meminta mekanisme Lumbar puncture ini dilakukan terhadap pesakit yg serius jangkitannya di mana jangkitan basil pada selaput otak (meningitis) yaitu salah satu diagnosis yg berkemungkinan. Kebiasaannya pesakit yg mengalami penyakit spt meningitis ini sudah sedia kritikal, tidak memiliki tahap kesedaran penuh dan dirawat di ICU!
Prosedur ini perlu utk kita identifikasi basil spesifik yg menjangkiti selaput otak pesakit biar antibiotik khusus dan sempurna sanggup diberikan bagi membunuh basil dalam tubuh pesakit.
Seandainya mekanisme ini tidak dibenarkan utk dilakukan oleh pesakit atau waris, doktor tetap boleh merawat tetapi hanya dengan cara 'blind treatment' iaitu dgn memberi antibiotik broad spectrum yg belum tentu sanggup melawan basil yg menjangkiti pesakit.
1. Lumbar puncture yaitu selamat utk dilakukan.
2. Segala dongeng bahawa pesakit meninggal dunia selepas lumbar puncture dilakukan yaitu tidak benar.
3. Meningitis yaitu satu penyakit yg memiliki risiko maut yg tinggi jikalau tidak dirawat awal. Makara itu pentingnya keputusan segera dilakukan utk memberi rawatan terbaik, sempurna dan terpantas kepada pesakit.
4. Jika terjadi maut atau kesan jelek terhadap pesakit, ia berpunca dari disease progression (kesinambungan penyakit) dan bukan disebabkan oleh mekanisme simple (mudah) spt lumbar puncture.

0 Response to "Sedot Cairan Tulang Punggung Lumbar Puncture"

Post a Comment