Fadilah Surah Yassin Dan Tanggapan

Fadilah surah yassin
Maka yang benar yaitu fadhilat itu hanya boleh melalui bukti dalil-dalil Al-Quran dan hadis. Ia juga bermakna hanya Allah SWT dan Rasul-Nya yang berhak untuk mengkhabarkan kepada kita mengenai fadhilat sesuatu perkara. Ini kerana pemilik fadhilat tersebut yaitu Allah!
Kedudukan hadis mengenai surah Yasin
Baiklah, kini mari kita tinjau apakah kedudukan hadis yang menceritakan mengenai surah Yasin.
من قرأ سورة يس في ليلة أصبح مغفورا له . ومن قرأ الدخان ليلة الجمعة أصبح مغفورا له
Maksudnya: "Siapa yang membaca surah Yasin dalam suatu malam, maka dikala ia bangkit pagi hari diampuni dosanya dan siapa yang membaca surah Ad-Dukhan pada malam Jumaat maka dikala ia bangkit pagi hari diampuni dosanya."
Status hadith: Palsu (maudhu'). Ibnul Jauzi mengatakan, hadith ini dari semua jalannya yaitu batil, tidak ada asalnya. Imam Daruquthni berkata: Muhammad bin Zakaria yang ada dalam sanad hadis ini yaitu tukang menggandakan hadis.
اقرأوا على موتاكم يس
Maksudnya: "Bacakanlah surah Yasin kepada orang yang akan mati di antara kamu."
Status hadith: Lemah (dhaif). Di antara yang meriwayatkan hadis ini yaitu Ibnu Abi Syaibah (4:74 cet. India), Abu Daud No. 3121. Hadis ini lemah kerana Abu Utsman, di antara perawi hadis ini yaitu seorang yang majhul (tidak diketahui), demikian pula dengan ayahnya. Hadis ini juga mudtharib (goncang sanadnya/tidak jelas).
مَنْ قَرَأَ يَسٍ فِيْ لَيْلَةٍ ابْتِغَاءَ وَجْهَ اللهِ غُفِرَ لَهُ
Maksudnya: "Barangsiapa membaca surah Yasin pada malam hari kerana mengharap keredhaan Allah, nescaya Allah ampuni dosanya."
Status hadith: Lemah (dhaif). Diriwayatkan dari Abu Hurairah, tetapi di dalam sanadnya ada Aghlab bin Tamiim. Imam Bukhari berkata: "Ia yaitu munkarul hadith." Ibnu Ma’in berkata: "Ia tidak ada apa-apa (tidak kuat)." (Mizaanul I’tidal (I/273-274) dan Lisaanul Mizaan (I/464-465)
مَنْ قَرَأَيَسٍ فِيْ لَيْلَةٍ ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللهِ غُفِرَ لَهُ فِيْ تِلْكَ اللَّيْلَةِ
Maksudnya: "Barang siapa membaca surah Yasin pada malam hari kerana mengharap keredhaan Allah, maka ia akan diampuni dosanya pada malam itu."
Status hadith: Lemah (dhaif). Diriwayatkan oleh Imam ad-Darimi dari jalan Walid bin Syuja’, ayahku (Syuja’) telah menceritakan kepadaku, Ziyad bin Khaitsamah telah menceritakan kepadaku, dari Muhammad bin Juhadah dari al-Hasan, dari Abu Hurairah r.a. (Sunan ad-Darimi (II/457)
Hadith ini diriwayatkan juga oleh al-Baihaqi, Abu Nu’aim dan al-Khatib, dari jalan al-hasan, dari Abu Hurairah r.anhu. Hadith ini munqathi’, kerana dalam semua sanadnya terdapat al-Hasan bin Yasar al-Bashriy, ia tidak mendengar riwayat ini dari Abu Hurairah. Imam adz-Dzahabi berkata : “Al-Hasan tidak mendengar dari Abu Hurairah, maka semua hadith yang ia riwayatkan dari Abu Hurairah termasuk dari jumlah hadith-hadith munqathi’.
Hadith-hadith yang telah saya sebutkan di atas merupakan sebahagian dari banyak lagi hadith yang diriwayatkan mengenai fadhilat Yasin, tetapi saya mendapati hadith-hadithnya yaitu lemah (dhaif) atau palsu (maudhu').
Meskipun terdapat sebilangan kecil muhaddithun yang mensahihkan hadis-hadis berkenaan Yasin, ibarat pola Ibnu Hibban, tetapi ia yaitu termasuk yang dikenali sebagai mutasahul, iaitu seorang yang bermudah-mudah di dalam mensahihkan sesuatu hadis.
Alasan membaca Yassin
Saya juga turut mendengar beberapa ustaz dan ulama yang mempertahankan bacaan Yassin yang diamalkan oleh masyarakat Melayu. Ada yang berkata:
1. Surah Yassin lebih pendek dari surah Al-Kahfi
2. Lebih baik dari tidak ada amalan membaca Alquran langsung
3. Kita bermazhab Syafi'e dan ini yaitu amalan di dalam mazhab Syafi'e
Bagi alasan yang pertama, ia tidak sanggup diterima. Jika inilah alasannya, maka kita boleh rotate atau menukar setiap ahad dengan surah-surah lain yang jauh lebih pendek dari surah Al-Kahfi. Akan tetapi pengkhususan inipun tidak dianjurkan kerana membaca Al-Kahfi lebih utama. Maka kita melihat ramai yang mempertahankan bacaan Yassin ini kerana kepercayaannya terutamanya bagi orang-orang awam. Kita juga tahu bahawa sebahagian yang mengadakan tahlil arwah kerana mereka percaya ini yaitu salah satu amalan yang sangat dituntut dalam Islam. Maka ini yaitu iktiqad yang salah.
Alasan yang kedua pula saya lihat lebih kepada peranan-peranan para ulama, dai'e, dan ustaz di dalam mendidik masyarakat perihal hakikat sunnah itu sendiri melalui dalil-dalil yang sahih.
Alasan yang ketiga tidak relevan sama sekali kerana Imam Syafi'e antara yang menolak pendapat bacaan Alquran hingga kepada si mati. Ibn Kathir berkata dikala mentafsir Surah An-Najm ayat 39: "Daripada ayat yang mulia ini, Imam Syafi'e rahimahullah dan mereka yang mengikutinya mengeluarkan aturan bahawa pahala hadiah bacaan (Al-Quran) tidak hingga kepada orang-orang yang mati". (Tafsir Ibn Katsir: 7/465).
Walau bagaimanapun gosip sama ada pahala bacaan al-Quran hingga atau tidak kepada si mayit yaitu termasuk di dalam gosip khilafiyah yang mana terdapat sejumlah ulama termasuk ulama kontemporari ibarat Dr. Wahbah Zuhaily yang berpandangan bacaan al-Quran hingga kepada si mati. Akan tetapi tidak ada seorangpun ulama yang menegaskan ia mestilah bacaan surah Yasin.
Terdapat juga amalan lain yang disandarkan kepada Imam Syafi'e sedangkan hakikatnya ia bukanlah pendapat sebenar Imam asy-Syafi'e. Di dalam kitab Mazhab Syafi'e yang ditulis oleh tokoh-tokoh semasa mazhab al-Imam al-Syafi’e, iaitu al-Syeikh Mustafa Khin, al-Syeikh Mustafa al-Bugha dan ‘Ali al-Syarbaji, disebut dalam kitab tersebut: "Daripada bid’ah apa yang dibentuk oleh keluarga si mati ialah dengan mengumpulkan orang ramai kepada masakan dengan munasabah yang dinamakan berlalunya empat puluh hari dan seumpamanya. Sekiranya perbelanjaan masakan tersebut dari harta peninggalan (si mati) dan di kalangan waris ada yang belum baligh, maka itu yaitu dari masalah lebih haram. Ini kerana ia memakan harta benda anak yatim dan melenyapkannya bukan untuk kepentingan anak yatim tersebut. Terbabit juga dalam melaksanakan perbuatan haram ini setiap yang memanggil dan memakannya." (1/263, Damsyik: Dar al-Qalam) -http://drmaza.com/home/?p=796
Kesimpulan
Pandangan yang saya pilih menurut pada hujah-hujah yang telah saya kemukan, saya menentukan pandangan yang menolak bacaan Yasin pada upacara-upacara yang dikemukan di awal artikel ini. Saya berharap isi-isi perbincangan artikel ini sanggup dinilai tanpa sebarang sentimen atau hujah yang tidak ilmiah atau rasional.
Saya boleh memahami sesetengah pihak yang beropini supaya sekurang-kurangnya orang awam ada satu amalan agama untuk diamalkan, akan tetapi kesan dari amalan ini akan menawarkan impak yang kurang baik:
1. Kerana mereka akan percaya kepada iktiqad yang salah.
2. Mengabaikan tuntutan sunnah, iaitu surah Al-Kahfi.
من قرأ سورة الكهف في يوم الجمعة أضاء له من النور ما بين الجمعتين
Maksudnya: "Sesiapa yang membaca Surah al-Kahfi pada hari Jumaat, nescaya dia akan dikurniakan cahaya di antara kedua-dua Jumaat berkenaan."
(Diriwayatkan oleh al-Haakim, 2/399; dan al-Bayhaqi, 3/249. Ibn Hajar berkata di dalam Takhreej al-Adhkaar hadith ini hasan, dan dia berkata, ini yaitu laporan yang paling berpengaruh yang pernah diriwayatkan mengenai membaca surah Al-Kahfi. Lihat: Fayd al-Qadeer, 6/198. Dinilai sahih oleh Shaykh al-Albaani di dalam Saheeh al-Jaami’, 6470)
Oleh itu saya mencadangkan supaya kita menganjurkan masyarakat supaya kembali kepada tuntutan sunnah yang sahih, iaitu menganjurkan bacaan surah Al-Kahfi pada setiap hari Jumaat. Serta dielakkan majlis bacaan secara berjemaah kerana tidak ada eksklusif petunjuk di dalam sunnah yang menyuruh untuk kita melaksanakan sedemikian.
Akhir kata, semoga perbincangan ini membawa manfaat insyaAllah dan semoga perjuangan dan amal kita diberkati dan dirahmati oleh Allah SWT.
Wallahu a’lam.
Adalah malang apabila golongan yang kononnya berpengaruh berpegang dengan agama tidak bersifat ilmiah. Sedangkan ilmu yaitu teras kepada Islam yang tulen dan murni. Antara perilaku tidak ilmiah ialah menuduh seseorang dengan sesuatu tuduhan palsu disebabkan tidak mahu atau berupaya menjawab masalah yang di…
drmaza.com

0 Response to "Fadilah Surah Yassin Dan Tanggapan"

Post a Comment