Antara Kebaikan Dan Kebatilan

Kehidupan di dunia ini terdiri dari dua pilihan, yaitu kebaikan dan kebatilan.

Dunia sekarang dan selamanya tidak akan sunyi daripada dua aspek yang berlawanan dan berpasangan sepertimana kebenaran dan kebatilan. Memetik terjemahankalamullah daripada ayat ke-36, Surah Yasin, “Maha Suci Allah yang telah membuat segalanya berpasang-pasangan, baik yang ditumbuhkan dari bumi dan apa yang tiba daripada diri mereka sendiri mahupun daripada apa yang tidak mereka ketahui.”

Berdiri di atas dasar yang sama oleh apa yang telah dipersetujui oleh sebahagian jago falsafah Cina bahawa dunia tidak lari daripada dua unsur utama iaitu Yin (baik) dan Yang (jahat). Begitu juga dalam setiap tayangan layar perak niscaya akan muncul di sana protagonis (watak baik) dan antagonis (watak jahat). Demikianlah percaturan daripada Yang Maha Bijaksana biar pada setiap sesuatu itu adanya dua sifat yang berlawanan atau berpasangan.

Apa itu kebenaran dan apakah pula kebatilan? Secara bertulis Kamus Pelajar Edisi Kedua menyatakan kebenaran yaitu sesuatu yang benar atau sesuatu yang sungguh-sungguh ada atau betul manakala kebatilan sepertimana yang dinukilkan Kamus Dewan Edisi Keempat pula yaitu perihal tidak benar atau lawan pada kebenaran. Nah, sekarang terang apa yang akan kita perkatakan.

Kebatilan dilarang selamanya tertegak dan ianya mesti ditentang habis-habisan. Sebagaimana istilah yang telah dipakai dalam satu duduk kasus Feqah pada menceritakan perihal suami yang tidak menegur isterinya yang berbuat maksiat dikatakan dayus maka mereka yang tidak menentang kebatilan juga boleh digelar sedemikian rupa. Mereka yang mendiamkan kebatilan sahaja sudah dikira bacul atau dayus apatah lagi yang turut sama menyokongnya?

Menegak kebenaran dan menentang kebatilan yaitu sunnah para Rasul yang terdahulu. Mereka telah berjuang bermati-matian memberikan ad-din yang benar pada umat. Walaupun dicemuh dan dihina mereka tetap teguh memberikan Islam demi melihat agama yang benar terus tersebar zaman-berzaman. Natijahnya kita di zaman ini bisa menikmati keindahan Islam.

Insan yang menegak kebenaran dan menentang kebatilan selalunya terkorban. Mereka rela dikorban demi kebenaran. Oleh kerana itulah tidak ramai yang mampu menentukan jalan tersebut. Sebagai contoh, antara penegak-penegak kebenaran selain para Nabi yaitu para Khalifah yang empat. Mereka semua mati terbunuh. Salah seorang pendiri mazhab yang kita sama-sama dukungi mazhabnya iaitu Muhammad bin Idris As-Syafie atau lebih dikenali sebagai Imam As-Syafie ada pendapat yang menyampaikan ia mati diracun oleh penyokong fanatik mazhab lain.

Salah seorang ilmuan besar zaman silam yang dikenali dengan gelaran Imam Fakhruddin ar-Razi. Seorang yang pakar dalam pelbagai disiplin ilmu merangkumi ilmu cabang agama dan dunia sekaligus. Melalui kepakarannya dalam Ilmu Kalam, dia telah berjaya menarik ramai daripada kalangan pendukung fahaman sesat Mu’tazilah dan Karamiah kembali pada fahaman sejati Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Beliau juga telah dikatakan mati diracun oleh pendokong fahaman sesat Karamiah.

Contoh terdekat yang berlaku di negara kita satu masa dahulu pula ialah apa yang berlaku pada pejuang-pejuang kebenaran negara yang mewakili rakyat demi menuntut hak kemerdekaan negara. Mereka yang terdiri daripada Tok Janggut, Datuk Bahaman, Abdul Rahman Limbong, Mat Saleh dan ramai lagi yaitu sebahagian daripada mereka yang mampu berkorban dan terkorban demi kebenaran.

Akhir kata hayatilah kisah-kisah mereka yang terkorban demi kebenaran. Mereka semua yaitu manusia yang berani dan mulia. Berani terkorban demi kebenaran. Berani menentang demi kemenangan. Kebatilan tidak akan jatuh kalau tidak ada persepakatan dalam menjatuhkannya. Marilah kita bersatu dalam menegakkan kebenaran. Sama-sama kita berpakat dalam meruntuhkan kebatilan. Mati itu niscaya dan ianya hanya sekali. Sama ada mati dalam memperjuangkan kebenaran atau mati sebagai manusia biasa. Pilihan di tangan kita sendiri.

Disediakan oleh

Setiausaha Agung

0 Response to "Antara Kebaikan Dan Kebatilan"

Post a Comment